Skip to content

20 juli 2016 was het dan zover! Om 21.00 uur vertrok ons vliegtuig vanaf Brussel naar München, waar we konden overstappen richting Johannesburg. Om 7.30 kwamen we in Johannesburg aan en hadden we om 10.00 uur de overstap naar Kaapstad. Daar werden we opgewacht en met een taxi naar ons eerste guesthouse gebracht, Sweet Lemon. Daar hadden we de eerste etage, soort appartement tot onze beschikking.

Na een warme douche de taxi genomen naar de Tafelberg en daar met de kabelbaan naar boven. Prachtig uitzicht over Kaapstad! Terug met de “hop on hop off bus” en onderweg pizza gekocht en in ons appartement opgegeten. Het was de hele dag ongeveer 15/16 graden en helder weer. We gaan rond 21.30 moe maar voldaan slapen.

22 juli staan we rond 8.30 op en rond 9.00 uur (na een heerlijk ontbijt) wordt onze huurauto gebracht. Hiermee vertrekken we naar Kaap de Goede Hoop, via Scarborough en het strand, drinken we koffie in de tuin bij Hub (artikel uit de Volkskrant) en rijden door naar het meest zuidelijke puntje. Bij Kaap de Goede Hoop wordt de appel van onze dochter door een razendsnelle actie van een aap, afhandig gemaakt. Even schrikken! Prachtig uitzicht over de zee en nog bij de pinguïns in Cape point op bezoek geweest. Beetje toeristisch maar wel leuk om pinguïns van zo dichtbij te zien waggelen in de zee en op het strand. Terug via Muizenberg en eten bij Bardelli in de Kaapstad (Kloofstraat). Thuis een glas wijn gedronken en om 23 uur gaan we tevreden slapen.

23 juli gaan we na het ontbijt (half bewolkt en wat regen) naar Woodstock “the Old Bisquit Mill’, hier zijn allerlei markt kraampjes en winkeltjes. Af en toe een flinke plensbui, gelukkig kunnen we volop schuilen. Bij de auto terug gekomen, zien we dat de achterruit van de auto met een kei is ingeslagen, dom, we hadden een tasje (met voor een ieder wat luchtige kleding en slippers) achter in de auto laten liggen… De middag besteed aan een bezoek aan het politiebureau en het omruilen van de huurauto bij de luchthaven. Om 17 uur waren we weer terug in Kaapstad en hebben we bij ‘Beluga’ (advies Steyntje) heerlijk sushi gegeten.

24 juli vertrekken we rond 10.30 via Swellendam (een prachtige route) en Callitzdorp (thee en scones) naar Outshoorn. De temperatuur gaat naar beneden, zo’n 14/15 graden en bewolkt. Rond 18 uur komen we bij Baron de Reede in Outshoorn aan waar we door Zoë en Huw hartelijk verwelkomd worden met koffie bij de open haard. Bij de Black Swann eten we struisvogel, even aan het idee wennen, maar wel erg lekker!

25 juli, na een koude nacht (7graden en sneeuwval op de hoogste berg) genieten we van een heerlijk ontbijt in dit gastvrije verblijf! Door Outshoorn gelopen en koffie gedronken bij ‘Coffee and beans’ een leuke tent. We rijden tussen de middag naar de waterval die gesloten blijkt te zijn. Ook de wijnproeverij is gesloten, het weer is te slecht, 10 graden en regen. Onderweg wel veel struisvogels gezien. We besluiten eind van de middag om bij de open haard te gaan lezen. In de avond bij ‘Nostalgie’ echte Bobotie gegeten, heerlijk! Na een spelletje kaart op de kamer van onze dochters, lekker gaan slapen.

26 juli worden we wakker met de zon! Na het ontbijt vertrekken we en via het prachtige Outeniqua gebergte rijden we naar Knysna, waar we bij Amanzi lodge arriveren. Een heel luxe guesthouse, waar we met de fiets de omgeving kunnen verkennen. Het is heerlijk weer! We brengen een was naar de wasserette en gaan Knysna bekijken en eten bij ‘34 graden South’, een heerlijk en gezellig visrestaurant aan het water. Echt genieten, ook de bijbehorende winkel is het bekijken waard. We eten oesters en vis. Na ‘thuiskomst’ bij de open haard gelezen en het reisschema voor de volgende dag bekeken.

27 juli rijden we na een heerlijk ontbijt naar Brenton at See en Lake, een prachtige kust, en rijden door naar Plettenberg. Ook een hele mooie kust, helaas geen walvissen kunnen spotten door te harde wind. In de middag is het bewolkt, we drinken koffie in een leuke boekwinkel en rijden terug naar Knysna. Aan het strand op een prachtige plek, gaan we eten bij ‘Senza’, een Italiaans restaurant.

28 juli start met bewolking. We informeren of sandboarding mogelijk is, helaas niet door teveel en te nat zand. Bungy jump is wel mogelijk! In Blaukrans gaat Emma (dochter van 16) de sprong van 216 meter wagen, doodeng! Wel heel stoer en een bijzondere ervaring die op video is opgenomen. Daarna rijden we naar het schitterende Tsitsikama gebergte waar een soort hangbrug over Stormsriver loopt. Na een lange reis komen aan in het Addo Elefant House waar ons koffie te wachten staat. We verblijven in twee grote ‘koloniale’ huizen.

29 juli gaan we na alweer een heerlijk ontbijt richting het Addo park om olifanten te spotten. Dat lukt ook en we zien ook zebra’s en een groot schildpad. Het is rustig in het park, licht bewolkt en een lekkere temperatuur. Tussen de middag rijden we naar de luchthaven van Port Elisabeth, leveren de auto in en vliegen naar Durban. Rond 18 uur zijn we in Salt Rock bij guesthouse ‘Petit Provence’. Dit ziet er weer heel anders uit dan de vorige overnachting, maar ook prima. Bij ‘Ziggi’s’, een Duits restaurant eten we een schnitzel, wat anders…

30 juli is het zonnig en na het ontbijt rijden we naar Durban, waar Hannah en Emma gaan plank surfen aan de mooie kust. Wij vermaken ons prima aan het strand. Via een omweg rijden we weer terug naar Salt Rock en eten bij ‘Mo-zam-bik’, een hele leuke Afrikaanse tent. Het Afrikaanse eten is heerlijk!

31 juli vertrekken we vroeg naar Sint Lucia, doen boodschappen, waarna we begin van de middag bij Banghazi lodge aankomen. Het is heerlijk weer en we besluiten bij het zwembad te gaan relaxen en lezen. Later in de middag gaan we naar het strand en eten daar wat. In de avond gezellig een spelletje met z’n vieren gedaan. In de gezamenlijke ruimte van dit huis is het net een museum van dieren, huiden en alle spullen staan in het teken van Afrika, tot de eierdopjes aan toe.

1 augustus staan we vroeg op voor het ontbijt, om 8 uur worden we opgehaald voor een game drive naar en door Cape Vidal. Het is lekker weer en met een Frans stel laten we ons door John in de prachtige natuur rondrijden. Tussendoor koffie gedronken en zebra’s, gnoe’s, herten, buffels, een neushoorn en vele apen gespot. De temperatuur is rond de 20 graden en rond lunchtijd staat ons aan het strand een heerlijke ‘braai’ te wachten. Door onze gids John klaargemaakt op een zelf gemaakt vuurtje. Als we opruimen begint het te regenen, waarna we weer droog in de jeep aan onze terugreis beginnen. Het was een mooie tocht met veel uitleg over de natuur en de dieren die we gezien hebben. s ’Avonds eten bij Barraca, heerlijke soep, foccacia en salade. We kunnen nog tot laat buiten zitten met een glas wijn.

2 augustus worden we verrast door de zon en een heerlijke temperatuur (23 graden) en we besluiten naar het strand te gaan. Zwemmen in zee is door de enorme branding onmogelijk, we moeten elkaar vasthouden om niet onderuit te gaan. In de namiddag maken we een boottocht waar we hippo’s en een krokodil gezien hebben. Op de terugweg een lekke band, die laten we bij een benzinepomp verwisselen. We gaan eten bij John Dorry’s en lezen nog even voor we gaan slapen.

3 augustus gaan we na het ontbijt (eerst lekke band laten repareren) op weg naar Swasiland. Na uitgebreide paspoort controle arriveren we begin van de middag in het ‘Hlane Royal National Park’. Een prachtig park met hutten zonder elektriciteit en vele olielampen. We kunnen wel warm douchen door gasvoorziening in de hut. Na een mooie zonsondergang aan het meer, zien we nog hippo’s en horen vele vogels fluiten. De avondmaaltijd krijgen we op het terrein en is goed verzorgd. Later op de avond drinken we bij het ‘woodfire’ een glas wijn en gaan slapen. Het valt ons op dat de mensen in Swasiland minder vriendelijk/tevreden zijn dan in Zuid Afrika.

4 augustus staan we vroeg op (5.15) om een game drive te maken met een paar andere mensen. Het is koud in de vroege ochtend, we zien leeuwen, olifanten en neushoorns. Fantastisch! Na het ontbijt om 9 uur zitten we nog even in de zon en vertrekken we naar de grens en zijn we weer terug in Zuid Afrika! We komen begin van de middag aan in ‘Loerie’s Call Guesthouse’ in Nelspruit en relaxen in de zon bij het zwembad. We dineren in het sjieke ‘Orange’ restaurant, (vlak bij ons guesthouse) en eten forel.

5 augustus vertrekken we na een heerlijk ontbijt en rijden een deel van de Panorama route via Whiteriver en Hazyview komen we via een lange en hobbelige weg, aan in ‘Thornhill safari lodge’. Het is weer een zonnige dag en na ontvangst gaan we met een aantal andere Nederlanders lunchen. Later in de middag worden we weggebracht voor een game drive en zien leeuwen, giraffen, buffels en apen. Rond 20 uur zitten we met nog 28 Nederlanders… in een grote cirkel en krijgen een 3 gangen diner. In het midden is een groot vuur waar we met een groepje omheen zitten en nog een glas wijn drinken.

6 augustus staan we om 4.30 op en worden naar een park gebracht waar we weer genieten van de mooie natuur en de vele dieren die we gezien hebben. In de vroege ochtend is het in de open jeep enorm koud maar in de loop van de rit kunnen we langzaam laagjes kleding uittrekken en halverwege de rit van koffie genieten. Na het ontbijt blijven we de rest van de dag rondom het zwembad (erg koud water) en doen kaartspelletjes. Rond 20 uur gaan we met de hele groep weer aan het avondeten.

7 augustus vervolgen we de Panorama route en komen langs drie ‘Rondavels en potholes’, dit zijn prachtige uitgesleten (door de tijd) rotsblokken…. Via ‘God’s window’ met schitterend uitzicht komen we eind van de middag aan in Sabie en worden door de Engelse eigenaren van ‘Porcupine Ridge guesthouse’ met een drankje verwelkomd. Dit huis heeft een mooie tuin vol bloeiende struiken en (fruit) bomen. In de avond eten we bij ‘The wild Vig Tree’ de echte Afrikaanse Bobotie.

8 augustus vertrekken we na het ontbijt richting Johannesburg, een tocht van 435 kilometer. Onderweg doen we boodschappen en lunchen we in het zonnetje. Halverwege de middag komen we aan in ‘Melrose guesthouse’. We wandelen wat in de omgeving op zoek naar leuke winkels die er helaas niet zijn. Begin van de avond worden we opgehaald door Pieter (verre familie) en onderweg laat hij ons het bedrijf zien waar hij werkt. Daarna rijden we naar de sterk beveiligde ‘estate’ waar hij met zijn gezin woont en wij een heerlijke Afrikaanse maaltijd krijgen.

9 augustus is het ‘womens day’ en wandelen we naar Gautrain waar we de ‘hop-on-hop-off’ bus nemen voor een toer door Johannesburg. Het is lekker weer en we kunnen boven in de bus zitten en de (zaken) stad van hieruit goed bekijken. We stappen uit bij Carlton Centre en bezoeken het Apartheidsmuseum. Erg de moeite waard en indrukwekkend! Via Braamfontein (en een terras) nemen we een taxi terug naar ons huis. Jammer genoeg waren vandaag bijna alle winkels gesloten. We eten bij Nuno’s aan de 7th street en eten daar heerlijk!

10 augustus ontbijten we voor de laatste keer in Zuid Afrika met stralend weer. Naar Rosebank Mall gewandeld om nog wat inkopen te doen en begin van de middag met Thomas in zijn busje (tip van familie) door Soweto gereden. Een bijzondere rit, waarbij we van heel arm tot redelijk welgestelde families en ‘woningen’ gezien hebben. Ook een kerk en een kinderopvang bekeken, midden in de sloppenwijk. We kregen een rondleiding van een bewoner van Soweto over het leven in dit deel van Johannesburg waar 2 miljoen mensen wonen. Onvoorstelbaar!

Om 18 uur werden we bij het vliegveld afgezet waar bleek dat we met 2 uur vertraging de vlucht via München konden aanvangen. Hierdoor misten we de aansluiting met Brussel en konden we 11 augustus om 13.30 vanuit Rotterdam opgehaald worden. Vermoeid, maar heel tevreden! Al met al was het een mooie ervaring om met z’n vieren deze zeer afwisselende reis te kunnen maken!