Skip to content

Hoi Leony,

Van het begin tot het einde was het een verrassende reis.
De gekozen route was heel goed. Eerst verbleven we totaal 4 dagen rond Kaapstad, de stad zelf hebben we niet aan gedaan, zodat we goed konden wennen aan Zuid Afrika (boodschappen, verkeer e.d.), aan de camper en aan de campings. Gedurende die dagen 2 uitstapjes gemaakt, naar het Nationaal Park West Coast en naar Kaap de Goede Hoop. Van het begin af aan viel het mooie landschap op alsmede de netheid overal. Jammer dat het enorme verschil tussen arm en rijk gelijk op gaat met de kleur van de bevolking, zwart en blank, hetgeen vooral ook zichtbaar is in de townships.

Vervolgens zijn we min of meer via de tuinroute naar Port Elizabeth gegaan met prachtige stops in Hermanus, Swellendam, Mussel Bay, Wilderness en Tsjitsjikama.
Bij Port Elizabeth gingen we linksaf naar het noorden om via de vreselijkste weg van de hele vakantie na 50 kilometer het Addo Elephant park te bereiken. Daar drie dagen gebleven en leuke game drives gemaakt waarbij we heel veel dieren hebben gezien. Later bleek ook dat we behoorlijk geluk hebben gehad, anderen hebben geen of nauwelijks dieren gezien.

Daar vandaan “terug” naar Knysna, waar we wederom een prachtige camping hadden op 15 minuten lopen van “The Heads”, de bekende rotsmassieven die de lagune voor Knysna beschermen tegen de Indische Oceaan. Onze camping lag aan de oostkant van de lagune. Bij de oost Head was een grappig restaurantje met een prachtig uitzicht op The Heads, de lagune en Knysna. 2 avonden zijn we daar naar toe gelopen om heerlijk te eten.
Overigens hebben we nog nooit een vakantie gehad waarbij we elke dag weer zo lekker in restaurants gegeten hebben.
Na Knysna volgde Oudtshoorn. Onderweg regen en 12 graden, later wel warmer. De campinghouder in Oudtshoorn, overigens een prachtige camping weer, vertelde ons dat Oudtshoorn in een vallei lag en waardoor er zelden regen viel. Nauwelijks stonden op onze plaats of het begon te regenen!

Vanuit Oudtshoorn Prince Albert bezocht, op zich niet veel bijzonders, wel mooie huizen. De rit er naar toe en weer terug was echter ongelofelijk mooi. Vanuit Oudtshoorn ook een struisvogel boerderij bezocht. Een pracht belevenis.
Na Oudtshoorn hadden we de enige vervelende dag. Het weer was op zich wel redelijk, maar de rit naar Swellendam, Bontebok park, was saai. Met uitzondering van de Tradouw pas, die was wel mooi. Ook de camping in het park was niet zo leuk en/of mooi als al de vorige campings. Eerlijk gezegd waren we blij dat we meteen de volgende dag weer verder gingen.

Op naar Stellenbosch, onze laatste stop alweer. Ook nu weer een pracht camping en, heel bijzonder, gedurende onze hele verblijf prachtig weer. Stellenbosch bleek een erg leuk en mooi stadje, omringd met prachtige wijnboerderijen (eigenlijk wijnpaleizen). Al met al een mooie afsluiting van een mooie vakantie.

Een verblijf met een camper is ons erg goed bevallen, het links rijden viel ook mee. Tenslotte doet iedereen het daar. De campings waren prachtig en schoon (op 1 na dus), de wegen verrassend goed (op 1 na dus). Het eten was fantastisch.
Tenslotte nog een opmerking over Bobo campers.
De eerste paar dagen hebben we problemen met de auto gehad. Daarbij was de service van Bobo geweldig, ze kwamen zelfs de camper omruilen. Alleen op deze service zaten we niet te wachten. Het was voor ons al spannend genoeg, zo’n eerste keer met een camper.

Op de andere services was helemaal niets op aan te merken, het informatieboek, de campingreserveringen en het routeboek. Top!
2 opmerkingen nog over de camper zelf. De koelkast in de camper, dat kan niet. Volgens mij zit er geen thermostaat in, zodat hij gewoon om de zoveel tijd aanslaat. Kennelijk is daarover geklaagd, het is natuurlijk vooral ’s nachts erg storend, hetgeen tot gevolg had dat in het informatieboek de opmerking stond “zet hem ’s nachts uit”. Ja, dan heb je inderdaad ’s nachts geen last. De gekoelde producten kunnen dat wel hebben, maar je diepvries producten zijn ontdooid.
Tot slot het “tuin meubilair”. Dat was een aanfluiting, thuis had ik dat bij grof vuil gezet.

Zo, dit was het dan. Volgend jaar weer?